मुख्य समाचार
राज्‍यसभा ने दिवाला और ऋण शोधन अक्षमता संहिता द्वितीय संशोधन विधेयक पारित किया। कंपनी के दिवाला होने की प्रक्रिया को अस्‍थायी रूप से निलंबित किया            राष्‍ट्रीय अन्‍वेषण अभिकरण - एनआईए ने देश के महत्‍वपूर्ण प्रतिष्‍ठानों पर हमले की योजना बना रहे अलकायदा के नौ आतंकियों को गिरफ्तार किया।            केंद्र ने कोविड के अधिक मरीजों वाले राज्‍यों और केंद्रशासित प्रदेशों को ऑक्‍सीजन की उपलब्‍धता सुनिश्चित करने के लिए प्रभावी योजनाएं बनाने को कहा            वरिष्‍ठ कम्‍युनिस्‍ट नेता और पूर्व लोकसभा सांसद रोजा देशपांडे का मुंबई में निधन            आबुधाबी में आईपीएल के पहले मैच में मुंबई इंडियन्‍स और चेन्‍नई सुपरकिंग्‍स के बीच मुकाबला जारी           

Text Bulletins Details


Parikrama

1630 HRS
15.08.2020

नमस्कार,स्वतंत्रता दिवस की हार्दिक शुभकामनाओं के साथशुरू करते हैं। आज  उन शूरवीरों को शत्-शत् नमन जिन्होंनेदेश को आजादी दिलाने के लिए अपनी जान की बाजी लगा दी। लम्बे संघर्ष के बाद मिली इसी आजादी को कायमरखने के लिए दिन-रातमुश्किल परिस्थितियों में भी सीमा पर मुस्तैदी से डटे उन लाखों सैनिकों को भी आज शत्-शत् नमन जिनकीवहज से हम सब खुशहाल जीवन जी रहे हैं।


ए. आई. आर. एफ. एम. गोल्‍ड पर कार्यक्रमपरिक्रमा  आज परिक्रमा के इस अंक में मैं हूं आनंद श्रीवास्तव और मेरे साथ हैं अभिषेकमुखोपाध्याय। नमस्कार अभिषेक।

Hello, good afternoon & avery happy Independence Day. Thank you for joining us on this great day onParikrama. I’m Abhishek Mukhopadhyay & with me  in the studio is myco-host…ANAND SRIVASTAVA..Well, today marks the 74th Independence day of thecountry. This day is of immense importance & emotional value to all Indiansliving in India and overseas. Due to the pandemic, this year we are observingthe day with patriotism keeping all safety precautions and social distancingprotocols in mind. This is the essence and  true spirit of IndependenceDay 2020. And for you on the show today we have an assortment of news, reports,capsules, tributes & much more. So let’s set the ball rolling with the newsfirst.

<><><> 


 राष्ट्र आज  74वां स्वतंत्रता दिवस मना रहा है। इस अवसर पर प्रधानमंत्री नरेन्‍द्र मोदी ने  लाल किले कीप्राचीर से राष्‍ट्र कोसंबोधित करते हुए कहा कि भारत को आत्‍मनिर्भर बनना चाहिए और घरेलू तथा वैश्विक बाजार में उत्‍पादनके लिए अपने व्‍यापक प्राकृतिक संसाधनोंका इस्‍तेमाल करना चाहिए। श्री मोदी ने कहा कि कोविड-19महामारी के बीचदेशवासियों ने आत्‍मनिर्भर भारत बनाने का संकल्‍प लिया है। उन्‍होंने विश्‍वास व्‍यक्‍त किया किभारत इस सपने को साकार करेगा।


कोरोना वैश्विक महामारी के बीच 130करोड़ भारतीयों ने संकल्‍प लिया। संकल्‍प आत्‍मनिर्भर बनने का और आत्‍मनिर्भर भारत आज हर हिन्‍दु‍स्‍तान के मन मष्तिक में तो छाया हुआ है। आत्‍मनिर्भरभारत ये सपना संकल्‍प में परिवर्तितदेख रहे है। आत्‍मनिर्भर भारत ये एक प्रकार से शब्‍द नहीं ये आज 130 करोड़ देशवासियों के लिए मंत्र बन गया है।


प्रधानमंत्री ने कहा कि पिछले वित्‍त वर्ष के दौरान देश मेंरिकॉर्ड विदेशी प्रत्‍यक्ष निवेश हुआ है और इसमें 18 प्रतिशत की वृद्धि हुई है। उन्‍होंनेकहा कि कोरोना महामारी केदौरान भी विश्‍व की बड़ी कंपनियां भारत की तरफ देख रही हैं। प्रधानमंत्री ने कहा कि भारत आतंकवादऔर विस्‍तारवाद का प्रभावी रूप से मुकाबला कर रहा है।


एलओसी से लेकर एलएसी तक देश की संप्रभुता पर जिस किसी ने आंख उठाई देश की सेना ने हमारेवीर जवानों ने उसका उसी की भाषा में जवाबदिया। भारत की संप्रभुता की रक्षा के लिए पूरा देश  एक जोश से भरा हुआ, संकल्पसे प्रेरित है। इस संकल्प के लिए हमारे वीर जवान क्या कर सकते हैं। देश क्या कर सकता है ये लद्दाख में दुनिया ने देख लिया है।


प्रधानमंत्री ने मोदी ने फिर वोकल फॉर लोकल काआह्वान किया और कहा कि भारत को विश्‍व की जरूरतों से निपटने का प्रयास करना चाहिए।

वोकल फॉर लोकल, हमारेजो स्‍थानीय उत्‍पाद है उसका हमें गौरवगान करना चाहिए। हमअपनी चीजों का गौरवगान नहीं करेंगे तो उसका अच्‍छाबनने का अवसर भी नहीं मिलेगा,उसकी हिम्‍मत नहीं बढ़ेगी। आईये हम मिलकर केसंकल्‍प ले आजादी के 75 साल के पर्व की  और जब कदम रख रहेहैं तब वोकल फॉर लोकल का जीवन मंत्र मिल जाये और हम मिलकर के भारत के स्‍टार्टअप को हम बढ़ावा दे दें।


<><><>


The Prime Minister said the country received record foreign direct investmentsduring the last fiscal and the FDI growth was recorded at 18 per cent. He saideven during the coronavirus pandemic, big global companies are looking towardsIndia.


The Prime Minister said India is dealing effectively with both terrorism andexpansionism. He said those who challenged India's sovereignty, be it at theLOC or the  LAC, have been given a befitting reply in their own language.He asserted that India became a challenge to forces of expansionism with itsfreedom struggle.

<><><> 

श्रीमोदी ने कहा कि भारत को मेक इनइंडिया के साथ साथ मेक फॉर द वर्ल्‍ड के मंत्र के साथ आगे बढ़ना होगा। उन्‍होंने कहा कि आत्‍मनिर्भर भारत कामतलब केवल आयात पर निर्भरता कम करना ही नहीं है, बल्कि भारत की क्षमता, सृजनता और कौशल को मजबूत करना भी  है।


लाल किले की प्राचीर से लगातार सातवीं बार राष्‍ट्रको संबोधित करते हुए उन्‍होंनेकहा कि आत्‍मनिर्भर बनने के लिए भारत के सामने लाखों चुनौतियां भी हैं, परउनके लाखों समाधान भी हैं। भारत क्‍या कर सकता है, इसकाउदाहरण देते हुए श्री मोदी ने कहा कि कोविडमहामारी से पहले देश में एन-95 मास्‍क, पी.पी.ई.किट और वेंटीलेटर नहीं बनते थे, अब बनने लगे हैं और वह इन वस्‍तुओं का निर्यात करने की स्थितिमें है।

 

श्रीमोदी ने जोर देकर कहा कि आत्‍मनिर्भरभारत में महिला सशक्तिकरण की  महत्‍वपूर्ण भूमिका है। उन्‍होंने कहा कि देश में खोले गये 40करोड़ जन धन खातों में से लगभग 22 करोड़ खातेमहिलाओं के हैं। उन्‍होंने कहा कि इस वर्ष अप्रैल, मईऔर जून में करीब तीस हजार करोड़ रूपये महिलाओंके खातों में भेजे गये हैं।

 

कोरोना के संकट काल में हमने देखा कि बहुतचीजों के लिए हम कठिनाईयों में है, हमें दुनिया सेलड़ना हैं, दुनिया दे नहीं पा रही। हमारे देश केनौजवानों ने हमारे देश केउद्यमियों ने, हमारे देश के उद्यो जगत के लोगों नेबेड़ा उठा लिया। जिस देश में एन-95 नहीं बनता था बनने लगे, पीपीई नहीं बनताथा, बनने लग गये, वेंटीलेटरनहीं बनता था, बनने लग गयें । देश की आवश्‍यकता की तो पूर्ति हुई लेकिन दुनिया में एक्‍सपोर्टकरने की हमारी ताकत बन गई। दुनियाकी जरूरत थी आत्‍मनिर्भर भारत दुनिया को कैसे मदद कर सकता है आज इसमें हम देख सकते हैं।


प्रधानमंत्री ने कहा कि देश के समग्र ढांचागत विकास को नई दिशा देने की आवश्‍यकता है,ताकि भारत तेजी से आधुनिकता की तरफ बढ़ सके। उन्‍होंने कहा कि राष्‍ट्रीयअवसंरचना पाइप लाइन परियोजना से यह लक्ष्‍य हासिल होगा और देश इस पर एक करोड़ रूपये से अधिक खर्च करनेजा रहा है। उन्‍होंने कहा कि ढांचागत क्षेत्रमें नई क्रांति लाने के लिए विभिन्‍न क्षेत्रों में लगभग सात हजार परियोजनाओं का पता लगाया गया है।


नेशनल इन्‍फ्रास्‍ट्रक्‍चर पाइपलाइन प्रोजेक्‍ट इस पर 110 लाख करोड़ उससे भी ज्‍यादा खर्च किए। इसके लिए अलग अलग सेक्‍टर में लगभग सात हजारप्रोजेक्‍ट की पहचान कर लीगई है। इसमें देश के ओवरऑल इन्‍फ्रास्‍ट्रक्‍चर डेवलपमेंटको एक नई दिशा भी मिलेगी। एक नई गति भी मिलेगी।
प्रधानमंत्री ने कहा
कि आत्‍मनिर्भर कृषि और आत्‍मनिर्भर किसान आत्‍मनिर्भर भारत की प्राथमिकताएं हैं। उन्‍होंने कहा किदेश के किसानों को आधुनिक ढांचागत सुविधाएं प्रदान करने के लिए एक लाख करोड़ रूपये का कृषि अवसंरचनाकोष बनाया गया है।



हमनेकिसान की आय को बढ़ानेके लिए अनेक वैकल्पिक चीजों को भी बल दिया है। उसकी किसानी में इनपुट 10पैसे कम हो । सोलर पम्‍प उसको डीजल पम्‍प से मुक्ति कैसे दिलाएंगे। अन्‍न दाता ऊर्जा दाता कैसे बने। मधुमक्‍खी पालन हो,फिशरीज़ हो, पोयट्रीहो, ऐसी अनेक चीजें उसके साथ जुड़ ताकि उनकी आयदोगुना हो जाए।


श्री मोदी ने कहा कि पिछले वर्ष लाल किेले सेजल-जीवन मिशन की घोषणा की गई थीऔर अब एक लाख घरों को प्रतिदिन पाइप लाइन के जरिये पानी मिल रहा है।


प्रधानमंत्री ने कहा कि आत्‍मनिर्भर भारत बनानेमें शिक्षा की महत्‍वपूर्ण भूमिकाहै, इसे ध्‍यान में रखते हुए नई राष्‍ट्रीय शिक्षानीति लाई गई है।


समृद्ध और खुशहाल भारत के निर्माण में देश की शिक्षा का बहुत बड़ा महत्वहै। इसी सोच के साथ देश को तीन दशक के बाद नई राष्ट्र शिक्षा नीति देने में हम आज यशस्वी हुए हैं और हिन्दुस्तान के हर कोने में इसकीस्वागत के समाचार एक नई ऊर्जा और विश्वास दे रहे हैं। ये राष्ट्रीय शिक्षा नीति हमारे विद्यार्थियों को जड़ से जोड़ेगी। लेकिन साथ-साथ उसको एक ग्लोबलसिटी बनाने का भी पूरा सामर्थ्य देगी।


प्रधानमंत्री ने कहा कि आत्‍मनिर्भर राष्‍ट्रबनाने में डिजिटल इंडियाकी भी महत्‍वपूर्ण भूमिका है। उन्‍होंने कहा कि 2014 सेपहले देश में केवल पांचदर्जन पंचायतें ऑप्टिकल फाइबर से जुड़ी थीं।


गत् 5 वर्षमें डेढ़ लाख ग्राम पंचायतों तक ऑप्टिकल फाइबर नेटवर्क पहुंच चुका है। सभी पंचायतों में पहुंचने केलक्ष्य के साथ हमने काम शुरू किया था। जो एक लाख पंचायत बाकी हैं। वहां भी तेजी से काम चल रहा है। लेकिन बदलीहुई परिस्थिति में गांव की भी डिजिटलइंडिया में भागीदारी अनिवार्य बन गई है। गांव के लोगों को भी इस प्रकार की ऑनलाइन सुविधाओं की जरूरत बढ़ गईहै। अब हमने तय किया है कि सभी छह लाख सेज्यादा जो हमारे गांव हैं। उन सभी गांवों में ऑप्टिकल फाइबर नेटवर्क पहुंचाया जाएगा।


प्रधानमंत्री ने कहा कि सीमा क्षेत्रों में एनसीसी का विस्‍तारकिया जा रहा है और करीब एक लाख एनसीसीके नये कैडेटस को प्रशिक्षण दिया जाएगा।


Prime Minister Modi stressed that women empowerment has a huge role to play inAatmaNirbhar Bharat. He informed that of the 40 crore Jan Dhan accounts opened inthe country, about 22 crore accounts belong to women. He said in April, May andJune this year, about 30 thousand crore rupees have been directly transferredto the accounts of women.


Prime Minister Narendra Modi announced the launch of National Digital HealthMission from today. He said National Digital Health Mission will bring a newrevolution in India's health sector and all Indians will get health IDs. Hesaid every test, every disease, medicines prescribed by doctors, reports andrelated information will be contained in this one health ID.


आज से नेशनल हेल्थ डिजिटल मिशन इसका भी आरंभ किया जा रहा है। भारत केहेस्थ सेक्टर में ये एक नई क्रांति ले आएगा। इलाज में आने वाली परेशानियां कम करने के लिए टैक्नॉलोजी का बहुत सुविचारित रूप से उपयोग होगा।प्रत्येक भारतीय को हेल्थआईडी दी जायेगी। ये हेल्थ आईडी  प्रत्येक भारतीय के स्वास्थ्य खाते की तरह काम करेगी।  आपके हर टेस्ट, हर बीमारी, आपको किस डॉक्टर के पास कौन सी दवा ली थी, उनकाक्या डायग्नोजिज था, कब दी थी, आपकी रिपोर्ट क्या थी। ये सारी जानकारी इसएक हेल्थ आइडी में आपको समाहित की जाएगी।


श्री मोदी ने बताया कि भारत में कोरोना की तीनवैक्‍सीन परीक्षण केविभिन्‍न स्‍तरों पर हैं और वैज्ञानिकों की मंजूरी मिलने के बाद इनका बड़े पैमाने पर उत्‍पादन शुरू होजाएगा।


भारत में तीन-तीन वैक्सीन उसके टेस्टिंग के अलग-अलग चरण मेंहै।वैज्ञानिकों से जबहरी झंडी मिल जाएगी बडे पैमाने पर प्रोडेक्शन होगा और तेजी से प्रोडेक्शन के साथ हर भारतीय तक कम सेकम समय में कैसे पहुंचे। उसका खाका भी तैयार है। उसका रूपरेखा भी तैयार है।


श्री मोदी ने कहा कि सरकार ने पिछले वर्ष लद्दाख को केन्‍द्रशासितप्रदेश बनाकर जनता की बहुप्रतीक्षित मांग पूरी कर दी है। प्रधानमंत्री ने कहा कि लद्दाख आज विकास की नई ऊंचाइयों पर पहुंचने की दिशा में आगेबढ़ रहा है। उन्‍होंने कहा कि जिस तरह सिक्किम ने जैविक राज्‍य के रूप में अपनी पहचान बनाई है, उसी तरह लद्दाख कोकार्बन न्‍यूट्रल क्षेत्र बनाने के प्रयास किये जा रहे हैं। श्री मोदी ने कहा कि आसियान देशों का भी विशेषमहत्‍व है, जो कि भारत के समुद्री पड़ोसी देश हैं।
श्री मोदी ने यह भी कहा कि देश के चुने गये सौशहरों में प्रदूषण कम करने के लिए समग्रदृष्टिकोण के साथ विशेष अभियान चलाए जाने पर भी कार्य हो रहा है। उन्‍होंने कहा कि भारत अपनी जैव विविधता के संरक्षण और संवर्द्धन के लिए प्रतिबद्धहै।


प्रधानमंत्री के भाषण पर अपनी प्रतिक्रिया देतेहुए सूचना और प्रसारण मंत्री प्रकाश जावड़ेकर ने कहा


आज प्रधानमंत्री का भाषण बहुत ओजस्वी रहा जिसमें उन्होंने आत्मनिर्भरभारत की कल्पना पूरेविस्तार से देश के सामने रखी। उन्होंने केवल वोकल फॉर लोकल ही नहीं कहा मेक इन इंडिया एण्ड मेक फॉरवर्ल्ड ये नया नारा दिया। उसमें उनकी दृष्टि साफ होती है कि आत्म निर्भर भारत ये दुनिया से कटने वाला भारतनही है। दुनिया से जुड़ने वाला भारत है। हमआयात कम करेंगे और निर्यात बढ़ाएंगे।ये उसका लक्ष्य है।


पर्यावरण पर प्रधानमंत्री द्वारा की गई घोषणाओंका श्री जावड़ेकर ने स्वागत किया।


पर्यावरण के बारे में उन्होंने बहुत महत्वपूर्ण बाते कहीं। पर्यावरण का संतुलनभारत का आत्मा है। आज प्रोजेक्ट लॉयन औरप्रोजेक्ट डॉल्फिन इसकी उन्होंने घोषणा की। आज भारत ने नदियों के क्षेत्र में तीन हजार डॉल्फिन्स हैं औरसागर किनारे भी है।  तो ये दोनोंबढ़ाने के लिए उन्होंने अलग प्रोजेक्ट घोषित किया है। हम इसको अमल में लाएंगे।


<><><>


President Ram Nath Kovind today paid tributes to Martyrs at the National WarMemorial in New Delhi on the occasion of 74th Independence Day. Mr Kovind laida wreath at the Memorial and paid homage to the Martyrs. Defence MinisterRajnath Singh, Chief of Defence Staff General Bipin Rawat, Army Chief GeneralManoj Mukund Naravane, Navy Chief Admiral Karambir Singh and Air Force ChiefAir Chief Marshal Rakesh Kumar Singh Bhadauria were present on the occasion.


<><><>


 President Ram Nath Kovind has approved 84 gallantry awards for defencepersonnel, including nine Shaurya Chakra. The Kirti Chakra has beenposthumously awarded to Abdul Rashid Kalas, Head Constable, Jammu and KashmirPolice. Those from the Army who have been awarded the Shaurya Chakra forcounter-terrorist operations in Jammu and Kashmir are Lt.Col. Krishan SinghRawat from the elite Special Forces, Major Anil Urs and Havildar Alok KumarDubey. Wing Commander Vishak Nair from the Indian Air Force was also awardedthe Shaurya Chakra.


The Shaurya Chakra is awarded for "gallantry otherwise than in the face ofthe enemy". It is the third highest gallantry award in peacetime.   


The President also approved Sena Medal (gallantry) to 60 Army personnel, NaoSena Medal (gallantry) to four from the Navy and five Vayu Sena Medal(gallantry) for the Air Force. Bar to Sena Medal has been approved for fiveArmy personnel.


The President has also approved 19 Mention-in-Despatches to the Army personnelfor their significant contributions in different military operations, whichinclude eight posthumous for 'Operation Meghdoot' and 'Operation Rakshak'. 


Operation 'Meghdoot' was launched in 1984 to secure control of the heightspredominating the Siachen Glacier.


'Operation Rakshak' is also an ongoing counter-insurgency operation in Jammuand Kashmir.


<><><>


A total of 926 Police personnel have been awarded Medals on the occasion ofIndependence Day. Police Medals for Gallantry have been awarded to 215 policepersonnel for their conspicuous gallant action. President’s Police Medals forDistinguished Service has been awarded to 80 police personnel and Police Medalfor Meritorious Service to 631 police personnel. Among the majority of the 215Gallantry Awards, 123 personnel are being awarded for their gallant action inJammu and Kashmir, 29 personnel for their gallant action in Left Wing extremismaffected areas and 8 personnel for their gallant action in North-East Region.Among the personnel receiving Gallantry Awards, 55 are from CRPF, 81 are from Jand K police, 23 are from Uttar Pradesh and 16 are from Delhi Police, 14 arefrom Maharashtra  and  12 are from Jharkhand and the remaining fromthe other States and UTs and Central Armed Police Forces.


<><><>


Reports of Independence Day celebrations are coming in from different statesand Union Territories.
 जम्‍मू कश्‍मीर के उपराज्‍यपाल मनोज सिन्‍हा ने श्रीनगर में तिरंगा फहराया। उन्‍होंने पांच मुद्दों, समानता और न्‍याय, पंचायती राज, सबकीभलाई,  विकास तथा आर्थिक विकास के साथ रोजगार पर बल दिया। ब्योरा हमारे संवाददातासे

74 वेंस्वतंत्रता दिवस समारोह के अवसर पर आज श्रीनगर के शेर-ए-कश्मीर क्रिकेट स्टेडियम में उप राज्यपाल मनोजसिन्हा ने तिरंगा फहराया। अपने संदेशमें, उपराज्यपाल ने  जम्मू-कश्मीर में विकास, शांति और सामाजिक सद्भाव पर बहुत जोर दिया। उन्होंने कहाकि एंटी करप्शन डिपार्टमेंट को शासन की एक पारदर्शी प्रणाली बनाने के लिए मजबूत किया जाएगा जो समाज केहाशिए और कमजोर वर्गों को सशक्त बनाने के लिएसमर्पित होगा। उपराज्यपाल ने जम्मू-कश्मीरके लोगों से महामारी के प्रसार को रोकने के प्रयास में प्रशासन के दिशा-निर्देशों का पालन करने के लिए भी अपील की है।उन्होंने कहा कि जैसे हीकोविड-19 महामारी का निर्वाह होगा, पंचायतों के खाली पदों को शासन के तीसरे स्तर की स्थापना के लिए भर दिया जाएगा औरजम्मू-कश्मीर में जिला स्तरपर पंचायती राज स्थापित होगा। आकाशवाणी समाचार के लिए श्रीनगर से मैं सुनील कौल।


<><><>


Union territory Ladakh celebrated 74th Independence Day today. As anyoung Union Territory, this is first Independence Day celebration for the Unionterritory. More from our correspondent:


Chief Executive Councillor LAHDC Kargil Feroz Ahmad Khan Hoisted the NationalFlag at the main function of the Independence Day held at Khree Sultan ChoSports Stadium Biamathang taking care of the Covid 19 SOPs. There was noIndependence Day parade and cultural programmes this year in view of theCOVID-19 pandemic situation. While delivering his speech on this occasion theChief Guest Congratulated all the Frontline Workers led by Deputy CommissionerKargil Baseer Ul haq Chowdhary for successfully containment of the Spread ofCovid 19 in the district. He also thanked the Public, of Kargil, Religious andSocial Organizations for following the Guidelines issued by the DistrictAdministration which eased the fight against Covid 19 for the administration.Referring the State of Art Dedicated Covid Hospital with 100 beds, Feroz AhmadKhan said that soon a Covid Testing Lab will become functional in Kargil whichwill again help the administration in detecting the positive cases within notime. Later awards and certificates were distributed to Frontline Workersofficers and Public for their outstanding role in the development of thesociety. On this occasion pre-recorded solo patriotic items and skits onCOVID-19 mitigation measures by the local artists were releyed. 74thIndependence Day was also celebrated at Drass, Sankoo, Chiktan, Zanskar andother block headquarters, AIR Kargil, SAI SAG Center Kargil, BJP Kargil Officeand at various Government Establishments of the district. SDM Drass and Zanskarhoisted the National Flags at their respective places; Tehsildar Sankoo hoistedNational Flag at Sankoo. The DDG (E) All India Radio Kargil PK Thakur, hoistedthe National Flag at All India Radio Kargil Headquarters at Baroo. For AIR Newsthis is Anayat Ali from Kargil UT Ladakh."


<><><>


उत्‍तरप्रदेश के मुख्‍यमंत्री योगी आदित्‍यनाथ ने विधानसभा के मुख्‍य द्वार परतिरंगा फहराया। इस अवसर पर मुख्‍यमंत्री नेकोरोना योद्धाओं को श्रद्धांजलि अर्पित की। उन्‍होंने स्‍वाधीनता संग्राम के दौरान जान कुर्बान करने वालेशहीदों और स्‍वतंत्रता सेनानियों को भी यादकिया।  मुख्‍यमंत्री ने केन्‍द्र सरकार के हाल के कई फैसलों की सराहना की।


<><><>


बिहार के मुख्‍यमंत्री नीतीश कुमार ने पटना में गांधी मैदान में तिरंगाफहराया। इस अवसर पर अपनेसंबोधन में श्री कुमार ने कहा कि राज्‍य सरकार ने कोरोना महामारी को रोकने के लिए  जांच प्रक्रिया तेज कर दी है।


<><><>


पंजाब के मुख्‍यमंत्री कैप्‍टन अमरिन्‍दर सिंह ने आज कहा कि सीमा पर दुश्‍मनों से लड़ाई में राज्‍य हमेशा सबसे आगेरहा है। आज स्‍वतंत्रता दिवस पर मोहाली में राष्‍ट्रीय ध्‍वज फहराने के बाद मुख्‍यमंत्री ने यह बात कही।


<><><>


 गुजरात में 74वां स्‍वतंत्रता दिवस पूरी देशभक्ति औरउल्‍लास के साथ मनाया जा रहा है।हमारे संवाददाता ने खबर दी है कि कोरोना महामारी के कारण मुख्‍य समारोह विभिन्‍न जिला मुख्‍यालयों कीबजाय राजधानी में आयोजित किया गया।


इस बार स्वतंत्रता दिवस उत्सव का मुख्य विचार कोरोना योद्धा, आत्मनिर्भर भारत औरआत्मनिर्भर गुजरात है। राज्यपाल आचार्य देवव्रत ने गांधीनगर राजभवन में तिरंगा लहराया। उन्होंने स्वतंत्रतादिवस की पूर्व संध्या पर कल शाम वीडियोकोंफ्रंसिंग से सूरत के लिए 161 करोड़ रुपये की 14 परियोजनाओं लोगों कोसमर्पित की और 178 करोड़ रुपए की 6 परियोजनाओं की नींव रखी। आज पुरे राज्य में कोरोना योद्धाओं का सम्मान किया जा रहा है। योगेश पंड्या,आकाशवाणी समाचार, अहमदाबाद।


<><><>


In Maharashtra, the 74th Independence Day is being celebrated with fullpatriotic fervor. In the main official function held at Mantralaya in Mumbai,Chief Minister Uddhav Thackeray hoisted the tri-colour in the presence ofsenior officials of the government and police. The state government whileacknowledging the immense contribution of the Covid Yodhas had invited thedoctors, nurses and police personnel for the event which took place by maintainingsocial distancing norms. More from our Mumbai correspondent:-


The main attraction of this year's Independence Day celebration was thepresence of Covid warriors like doctors, nurses, health workers and personnelfrom police department as special invitees at the function held at Mantralaya .Addressing the people, the chief minister expressed gratitude to all the Covidwarriors and said they discharged their duties in the period of crisis withoutany kind of hesitation. Vowing that farmers' will be enabled to stand on theirfeet, the CM said good medical services will be provided in the villages andfar flung areas of the state. He also greeted the people who have recoveredfrom Covid and called them real fighters. He said that the government willimplement the slum rehabilitation scheme in important cities of thestate.  After the unlock process began in the state, he said, 60 thousandindustries have started functioning and 16 lakh employees have been working inthem. <><>KUNAL SHINDE, AIR NEWS, MUMBAI."


<><><>


छत्‍तीसगढ में मुख्‍यमंत्री भूपेश बाघेल नेराजधानी रायपुर में आयोजित मुख्‍यकार्यक्रम में तिरंगा फहराया। हमारे संवाददाता ने बताया है कि अनेक मंत्रियों और जनप्रतिनिधियों ने जिलोंके मुख्‍यालयों पर राष्‍ट्रीय ध्‍वज फहराया।


छत्तीसगढ़ में आज राज्य और जिला स्‍तर पर हुए स्‍वतंत्रता दिवस समारोहके मौके पर वैश्विक महामारी कोविड-19 के दौराननिस्वार्थ भाव से सेवा देने वाले डॉक्टरों, पुलिसकर्मियों के साथ-साथ ,स्‍वास्‍थ्‍य और सफाई कर्मचारियों जैसे कोरोना योद्धाओं को सम्‍मानित किया गया। कोरोना संकट कोदेखते हुए राज्‍य सरकार ने इस वर्ष समारोह के लिए विशेष दिशा निर्देश जारी किये थे। स्वतंत्रता समारोहसीमित लोगों की उपस्थिति में आयोजित किये गए।सरकार ने स्कूली विद्यार्थियों को संक्रमण से बचाने के लिए इन समारोह में शामिल होने से मना किया था। स्वतंत्रता दिवस के मद्देनजर छत्तीसगढ़के माओवादी इलाकों में सुरक्षा व्यवस्थाबढ़ा दी गई है। विकल्प शुक्ला, आकाशवाणी समाचार, छत्तीसगढ़।


<><><>


असम में स्‍वतंत्रता दिवस पूरे जोश और उल्‍लास के साथ मनाया जा रहा है।समारोह के दौरान कोविड-19 दिशा-निर्देशों का कड़ाई से पालन हो रहा है।मुख्‍यमंत्री सर्बानंद सोनोवाल ने गुवाहाटी मेंराष्‍ट्रीय ध्‍वज फहराया।


<><><>


नगालैंड में मुख्‍यमंत्री नेफ्यू रियो ने कोहिमा में तिरंगा फहराया और परेडकी सलामी ली। इस दौरान कोविड 19 से बचाव के लिए सुरक्षित दूरी का पालन किया गया।


<><><>


त्रिपुरा में स्‍वतंत्रता दिवस राष्‍ट्रभक्ति और उल्‍लास के साथ मनायाजा रहा है। सरकारी कार्यालयों और जिला मुख्‍यालयों में राष्‍ट्रीय ध्‍वज फहराया गया।


 <><><>


मिजोरम में कोविड-19 महामारीके कारण स्वतंत्रता दिवस कार्यक्रम  में सीमित संख्‍या में लोग उपस्थित रहे और सुरक्षाबलों की भी कम भागीदारीरही। सरकारी और अर्द्ध सरकारी कार्यालयोंतथा संस्‍थाओं में राष्‍ट्रीय ध्‍वज फहराने के साथ ही समारोह शुरू हुआ।


 <><><>


पुद्दुचेरी के मुख्‍यमंत्री वी नारायणसामी ने इंदिरा गांधी खेल परिषद उप्‍पलममें तिरंगा फहराया और गार्ड ऑफ ऑनर कानिरीक्षण किया। इसके बाद पुलिस दल का मार्चपास्‍ट हुआ।


 <><><>


मेघालय में मुख्‍यमंत्री कोनराड के संगमा ने शिलांग के पोलो ग्राउंड में राष्‍ट्रीय ध्‍वज फहराया। समारोह में मेघालय पुलिस,सीआरपीएफ और मेघालय पुलिस रेडियो संगठन के दस्‍तों ने मार्च किया।बॉर्डर विंग होम गार्ड्स के ब्रास बैंड के दल ने भी समारोह में हिस्‍सा लिया।


 <><><>


Karnataka Chief Minister B S Yediyurappa has vowed to build a ‘KalyanaRajya’, aWelfare state with the avowed principle of ‘development as the only mantra.Delivering his Independence Day speech in Bengaluru today, the Chief Ministersaid that giant strides are taken towards realizing Mahatma Gandhi’s dream ofbuilding a Ram Rajya. Saying that Covid-19, has posed huge challenges, he notedthat the lockdown is not the only solution to reduce the spread of coronavirus.The Chief Minister emphasized the need to facilitate the bouncing back ofeconomic activities by following the central government guidelines. He appealedto people to make it mandatory to wear face masks, washing hands with soap andmaintain social distancing. More from our Correspondent :


In his Independence Day speech Chief Minister B S Yediyurappa informed that thegovernment has come to the rescue of farmers in distress by buying 3175 rupeescrore worth of farm products such as green gram, tur dal, groundnut, chickpeaand copra under the minimum support price programme from 5.82 lakh farmers.Under Ayushman Bharat scheme health cards are distributed to 1.31 crore peoplein the state and offered health coverage to 8.5 lakh beneficiaries. UnderMahatma Gandhi National Rural Employment Guarantee Act 7.06 crore man dayscreated and 1,856 crore wages paid since April this year. Meanwhile inBengaluru the pandemic has not dampened the celebrations. Flags fluttered overvehicles and buildings, people gathered in street corners to unfurl thenational flag and distribute sweets. Patriotic songs were played in residentialareas. <><>SUDHINDRA, AIR NEWS, BENGALURU.


<><><>


Independence Day was observed solemnly at the High Commission of India, Dhakatoday.  High Commissioner Riva Ganguly Das unfurled the national flag andread out the President’s address to the Nation at the Chancery premises. Due tothe ongoing Corona pandemic in the country, the members of the Indian Communityin Dhaka joined the event over social media to maintain social distancing.


<><><>


 श्रीलंका में भी भारतीय समुदाय ने पूरे उत्‍साह और राष्‍ट्रीय भावना के साथ स्‍वतंत्रता दिवस मनाया। मुख्‍य समारोह आज सुबहकोलम्‍बो के इंडिया हाउस में आयोजित किया गया। हमारे संवाददाता ने बताया है कि श्रीलंका में भारतीय उच्‍चायुक्‍त गोपाल बागले ने राष्‍ट्रीयध्‍वज फहराया और राष्‍ट्रपति रामनाथकोविंद के भाषण के अंश पढ़े।


स्वतंत्रता दिवस समारोह में कोलंबो स्थित भारतीय दूतावास के सभी अधिकारी,कर्मचारी और उनके परिवारजन उपस्थित थे। कोविड स्थिति के कारण यहां स्थित भारतीय नागरिकों ने अप्रत्यक्ष तौर पर अपनेसामूहिक गीतों के द्वारा उपस्थिति दर्ज कराई। श्रीलंकाई नौसेना के बैंड ने देशभक्ति गानों  की तर्ज परसंगीत से लोगों का मनमोहा। वहीं स्थानीय कलाकारों ने रंगारंग नृत्य पेश किया। भारतीय उच्चायुक्त गोपाल  बागले ने इस अवसर पर भगवान बुद्ध सेजुड़े नाग वृक्ष का रोपणकिया। जो दोनों देशों के बीच वर्षों पुराने संबंधों को दर्शाता है। उच्चायुक्त और अन्य अधिकारियों ने बाद में  भारतीयशांति रक्षक दल के जवानों कीयाद में बनाय़े गए स्मारक पर श्रद्धा सुमन भी अर्पित किये।आकाशवाणी समाचार के लिए कोलंबों से संतोषकुमार।


<><><>


The country registered highest number of recoveries from COVID-19 in a singleday. Over 57 thousand people in the country got cured and returned to theirhomes in the last 24 hours. With this the cumulative recoveries from COVID-19in the country inched further closer to touch the two million mark. So far, atotal of 18 lakh 8 thousand 936 people have recovered in the country and withthis the nationwide recovery rate has further improved to 71.61 per cent. 32States and Union Territories have exceeded the 50 per cent recovery markwhereas 12 States and UTs have recorded a Recovery Rate higher than the nationalaverage of 71.61 per cent. The case fatality rate continues to show steadydecline and now stands at 1.94 per cent.


<><><>


Amidst Corona crises, education moving online in the wake of the COVID-19,teachers are facing challenges to impart education to students. InChhattisgarh, villages with no access to the internet are adopting new methodsto teach children.


In tribal and Maoist affected Bastar district of Chhattisgarh, teachers aremaking use of loudspeakers to teach children.


<><><>


The Odisha government is planning to double the plantation area this seasonunder Sabuja Odisha mission to increase the Green Cover compared to the lastseason.


<><><>


In the weekly stock market news:


Key domestic indices declined in the week ended yesterday. The Sensex closedbelow the 38,000-mark but Nifty remained above the 11,000-level. The Sensexdipped 163 points, or 0.4 per cent during the week, to close at 37,877,yesterday, while the Nifty fell 36 points, or 0.3 percent, to end at11,178.But, in the broader market, outperforming the Sensex, the BSE Mid-capindex rose 1.5 percent, and the S&P BSE Small-cap index gained 1.3percent.At the foreign exchange market, the rupee inched up 3 paise during theweek to close at 74.90 against the dollar yesterday.

<><><> 

BIRTH ANNIVERSARIES:

Rakhee Gulzar born RakheeMajumdar on 15 August 1947 and widely known as Rakheeisan Indian film actress whohas appeared in many Hindifilms and Bengali films as well.
 Ayan Mukerji wasborn on this day in 1983.He is an Indian filmdirector from the cinemaprominent Sashadhar Mukherjee family.

<><><> 


Jennifer Shrader Lawrence was also born on this day in 1990.She is anAmerican actress.  


<><><>


CLOSING:
और श्रोताओं अब वक्‍त हो चला है आप से अनुमति लेने का। तो इजाज़त दीजिएआनंद श्रीवास्तव और अभिषेक मुखोपाध्याय कोपरिक्रमा कार्यक्रम यहीं पर समाप्‍त करने की।


So with that it’s a wrap on this edition of Parikrama. Happy Independence Day.This is  ANAND SRIVASTAVA    …& me Abhishek Mukhopadhyaysigning off.  Bye, God Bless & Namaskar.



<><><>

ट्विटर अपडेट

समाचार सुनें

  • Morning News 19 (Sep)
  • Midday News 19 (Sep)
  • News at Nine 19 (Sep)
  • Hourly 19 (Sep) (1910hrs)
  • समाचार प्रभात 19 (Sep)
  • दोपहर समाचार 19 (Sep)
  • समाचार संध्या 19 (Sep)
  • प्रति घंटा समाचार 19 (Sep) (2200hrs)
  • Khabarnama (Mor) 19 (Sep)
  • Khabrein(Day) 19 (Sep)
  • Khabrein(Eve) 19 (Sep)
  • Aaj Savere 19 (Sep)
  • Parikrama 19 (Sep)

कार्यक्रम सुनें

  • Market Mantra 19 (Sep)
  • Samayki 9 (Aug)
  • Sports Scan 19 (Sep)
  • Spotlight/News Analysis 19 (Sep)
  • Employment News 19 (Sep)
  • World News 19 (Sep)
  • Public Speak
  • Country wide 12 (Mar)
  • Surkhiyon Mein 19 (Sep)
  • Charcha Ka Vishai Ha 11 (Mar)
  • Vaad-Samvaad 17 (Mar)
  • Money Talk 17 (Mar)
  • Current Affairs 6 (Mar)
  • Sanskrit Saptahiki 19 (Sep)
  • North East Diary 17 (Sep)

 

 

 

 

× All donations towards the Prime Minister's National Relief Fund(PMNRF) and the National Defence Fund(NDF) are notified for 100% deduction from taxable income under Section 80G of the Income Tax Act,1961""